Löpning.


Tro det eller ej .. men jag har gett mig in på det här med löpning !!

Jag har aldrig kunnat sprungit/joggat någonsin .. pga av: ingen vilja, "tunga ben",
brist på intresse, samt en JÄVULSK astma. Dom få gånger jag har provat så börjat det bli tungt efter 300 meter .. axlarna hamnar uppe vid huvudet, å jag kan inte andas !

Men nu jävlar !! Jag måste komma igång !
I söndags körde jag första gången .. jag provar med intervaller. Går i raskt tempo .. joggar tills det nästan tar stopp - går tills jag hämtat andan - joggar - går - joggar - går .. osv.
Jag vet inte om det är rätt sätt, men på detta vis så håller jag flåset uppe. Jag går inte tills jag mosar till mig.


Någon löpare med astma som sitter inne på några andra tips ??


Hur som helst så fick jag nya skor igår av Mamma. Världens bästa ! (ja, både mamma & skor!)
Plus att jag köpte en ny dress .. Stadium är ju bara BÄST ! Fick kanonbra hjälp !

Så i kvällsluften drog jag ut på runda nummer två denna vecka. Den kalla råa luften var döden för mina lungor .. pain-pain-pain. Men jag gav fan inte upp .. och när jag kom hem så hade jag tagit mig runt 10 minuter snabbare än i söndags !!! Feels good !


Kommentarer
Postat av: fine

fantastiskt stina! och din teknik att komma igång är helt rätt, gå inte ut för hårt bara för då tenderar intresset att svalna ganska snabbt. Men grymt att du har börjat, hoppas astman håller sig i skinnet! :)

2010-04-28 @ 09:34:45
URL: http://fine.webblogg.se/
Postat av: Marina

Är själv en springare som jag hellre säger en löpare, för säger man löpare tror många att man ska satsa på nått lopp och så är ju inte alltid :D Intervaller är skit bra o köra, bara du inte går för sakta emellanåt, håll bra tempo i promenaderna mellan springningarna bara, skit bra o få upp o ner pulsen, och känns efter så det känns okej, det är ju bra med bra kondition om du har astma.

2010-04-28 @ 10:13:20
Postat av: Ida

Va duktig du är vännen, det är ju så grymt jobbigt att springa när man har astma. Jag kommer ihåg när jag va yngre och bodde på Norshagsvägen så brukade jag spring upp och ner en gång och var sedan HELT slut. Under våren har jag använt mig av en crosstrainer. Vilket gör att det inte blir lika tungt i bröstet som när man studsar på ett stumt underlag utan nu orkar jag springa i en 30min utan att få andnöd :)

2010-04-28 @ 10:21:58
URL: http://idazata.blogg.se/
Postat av: springnörden

Hej Stina. Jag har astma. Allergi, ansträngning och stress är väl vad som sätter igång den. Jag var, när jag var mindre, helt övertygad om att jag inte kunde springa pga det. Förra året började jag i alla fall att springa. Och nu kan jag inte få nog av det, plus att min astma är SKITBRA. Imorse kunde jag till och med kuta i några minusgrader, det kunde jag aldrig tro! Det låter skitbra det du satt igång. Jag har några tips dårå.. :) När jag började gick jag ut för hårt och blev aldrig bättre. Måste stanna hela tiden och suga i mig bricanyl tills jag skakade likt ett asplöv. MEN så kom jag på att man faktiskt kan sänka farten. Så det var vad jag började med, runt jul började jag med intervallträning som har gjort att jag nu kan springa flera kilometer till nästan en mil på typ ingen astmamedicin ALLS! När jag körde intervaller så gick jag fort i 2 min, sen sprang jag maximalt i 1 min. Tjusningen med det var att jag inte behövde medicin för precis när det blev olidligt fick man börja gå. Testa det, dock bäst på band eftersom det är lite svårt att hålla farten i den minuten ute. Gud vad långt det här blev. I alla fall så har jag blivit beroende av att springa eftersom det känns som terapi. Sen har astman blivit jättebra. Känner mindre av allergier osv. Plus att man blir pigg och snygg på köpet:D

2010-04-28 @ 12:58:30
Postat av: Sofia

Helt rätt taktik, keep up the good work!

Var bara inte för snabb med att förlänga din runda eller tycka att du måste pressa ner tiden för varje gång, då blir det inte en rolig upplevelse till slut.



Nyckeln till att gilla löpning (i början, innan man har rutin på sin löpning) är att man efter rundans slut egentligen ska känna som att man skulle ha kunnat springa 1 km till typ. Då håller man suget uppe!



mvh

Syster soda Fia

2010-04-28 @ 13:27:24
URL: http://systrarnasoda.blogg.se/
Postat av: fine

Tack Stina, va söt du är! än så länge är det bra killen som har kirrat maran, jag ställer upp i min första halvmara nästa helg. Sjukt nervigt!



Ja, det skulle vara helt fantastiskt roligt om du följde med! New York tjejemilen går ju i juni, det hade vart nåt det! :D + shopping.

2010-04-28 @ 14:21:26
URL: http://fine.webblogg.se/
Postat av: ..:Sarah:..

Du är så bra sötnöt !

2010-04-28 @ 14:30:53
URL: http://sarahlinnealarsson.blogg.se/
Postat av: thoolan!

Bra jobbat goding! Börja inte pressa dej från början bara .. Fånga ett intresse först och viktigast av allt, träna med sinnet! Sen hoppas jag att du byggt upp muskler kring dina knän, för om jag inte minns helt galet har du en gammal knäskada sedan handbollen? SÅnt slits enkelt upp om man börjar med löpning eftersom det ger så tung belastning. Oj vad negativt mitt inlägg låter .. men det är inte tanken! Du är bäst! (L)

2010-04-28 @ 21:28:11
URL: http://victoriaerhardsson.blogg.se/
Postat av: Emelie

Jag har också precis börjat! Intervaller ska vara bra för att bygga upp kondis, det är det jag kör nu. :)

2010-04-29 @ 20:05:34
URL: http://pancaakes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback